“Impulsar, articular, vèncer”, la nova proposta d’horitzó per la CUP que es debatrà aquest estiu en el Procés de Garbí

La ponència del Grup Motor aposta per una CUP forta, gran i referencial, augmentar el conflicte amb l’Estat i la recerca de l’hegemonia

La CUP ha presentat la ponència estratègica i organitzativa, “Impulsar, articular, vèncer”.  La proposta ha estat elaborada pel Grup Motor en base les aportacions de militants i participants del Procés de Garbí que va iniciar l’organització el passat mes d’octubre. Aquesta es resumeix en els següents objectius: construir una organització forta, gran i referencial, obrir un nou cicle que rellanci el moviment independentista augmentant el conflicte amb l’Estat i apostar per un discurs feminista i antiracista que faci front a l’extrema dreta. Així ho han anunciat els portaveus del Grup Motor, Non Casadevall i Maria Gordillo, en roda de premsa avui a la seu de la CUP.

“Aquestes ponències, com el conjunt del Procés de Garbí, són per a nosaltres un exercici de transparència, de sinceritat, honradesa i responsabilitat amb el projecte polític que pretenem impulsar”, ha apuntat un dels portaveus del Grup Motor, Non Casadevall. El document se socialitzarà amb la militància al llarg d’aquests mesos d’estiu i a partir d’aquí els participants del procés hi podran fer aportacions a través d’esmenes fins a finals d’agost. De manera definitiva, es presentarà el mateix mes d’agost i es votarà a l’Assemblea Nacional de la CUP prevista per aquest setembre

La proposta del Grup Motor parteix de la necessitat de situar una alternativa enfront de la situació de crisis socioeconòmica, ecològica i nacional. “Per fer-ho cal assumir que no sortirem del col·lapse amb les polítiques que ens hi han portat”, ha apuntat la portaveu, Maria Gordillo. La portaveu que també ha avisat que el procés “no es ve a discutir la proposta ideològica amb la CUP” i ha recordat que l’organització “manté fidel als ideals que va néixer”. És per això, que es plantegen tres eixos entre ells: la ruptura democràtica com una proposta estratègica que permeti superar el sistema capitalista que diuen “ens porta al col·lapse, al rearmament dels estats, a la guerra, a la precarietat i a la misèria”. Per això, la ponència defensa la necessitat de tornar a generar un escenari revolucionari en clau independentista sobre un projecte d’emancipació social i poder-lo dur més enllà”. En aquest sentit, des del Grup Motor del Procés de Garbí subratllen la necessitat de superar aquesta CUP basada en la dicotomia carrer vs institució per impulsar una força que s’estengui en tots els àmbits de la societat i que plantegi una estratègia a treballar des de cada front i espai.

Reteixir el moviment independentista

Un altre dels eixos claus és la voluntat de reteixir el moviment independentista en un nou cicle. Els anticapitalistes apunten que per crear les condicions d’un nou cicle i rellançar un independentisme massiu, cal treballar sobre dues qüestions clau. Primer, la ruptura amb els estats espanyols i francès com el punt de partida i arribada del projecte i segon, un programa social al servei de la majoria. “Aspirem a reconstruir un moviment amb capacitat d’interpel·lar de forma massiva el poble treballador català, un moviment que fomenti la mobilització i l’autoorganització. Batallar contra aquells que volen plantejar que hi ha possibilitats d’emancipació en el si de l’estat espanyol, però també d’aquells que construeixen un projecte independentista excloent”.  Així ho ha explicat Gordillo qui ha avisat que la CUP sempre ha defensat que l’independentisme no és un conflicte per canviar, exclusivament, una bandera.

Amb tot això, la proposta del Grup Motor també revela tres objectius estratègics: D’una banda, aconseguir una CUP gran, forta, referencial; de l’altra, treballar per la generació i l’augment de conflicte com a palanca de transformació des de tots els fronts de lluita i, per últim, disputa per l’hegemonia i el sentit comú. En aquest sentit, els promotors del debat estratègic i organitzatiu se centren en la necessitat de construir una organització nova, però sobretot gran forta i referencial. “Amb més militants, però també més ampla perquè abraci i arribi a totes les parts del territori dels Països Catalans. Una organització que doni pes a l’aposta de reforçar la qüestió territorial”, en paraules de Gordillo. Per això, destaquen la necessitat de fer créixer els casals i  ateneus populars com espais de trobada, de lleure i referencials en cada vila i/o ciutat on teixir aliances.

El feminisme i l’antiracisme, propostes claus

El Grup Motor aposta, per tenir una organització preparada per fer front a l’onada reaccionària. “Cal fer front l’auge de l’extrema dreta, no només en l’àmbit institucional sinó en els diversos àmbits de la societat, ens cal estar disposades a batallar per l’hegemonia política i per revertir els processos reaccionaris que avancen” com ha dit la portaveu Gordillo. És per això, que els cupaires volen generar espais propis de l’organització que permetin aprofundir i estar a l’altura en la batalla contra l’extrema dreta. Ho plantegen en dues de les qüestions que utilitza de forma recurrent per fer avançar els seus postulats: el feminisme i l’antiracisme. “Generarem espais propis per poder disputar aquests embats, perquè les conquestes fetes i les que estan per venir siguin possibles. I perquè les conseqüències de la crisi, no les paguin de forma encara més exagerada, les dones, les dissidències sexuals, les migrants i les persones racialitzades”, ha dit Gordillo. En aquest sentit, la ponència també apunta a la necessitat de què, per fer aquesta passa endavant s’ha de fonamentar també la construcció d’aliances internacionals.
Amb tot, els portaveus de Garbí, assenyalen que la CUP ja fa temps que va saber llegir la situació, amb autocrítica i partint dels aprenentatges fets, dels encerts i l’assumpció amb responsabilitat dels errors.  “Creiem que vam saber llegir el moment polític, quan vam engegar el Procés de Garbí, un moment caracteritzat pel final de cicle de mobilitzacions, com el 15-M, el procés o el feminisme, i la conseqüent, i lògica, desorientació estratègica al no culminar els nostres objectius. Cal sumar-hi un auge reaccionari a escala global que fa anys que es va coent i els resultats dels diferents comicis electorals”. Tot i la lectura de la conjuntura, els anticapitalistes asseguren estar més convençudes que mai. “Ens cal esmolar l’eina, i és per això que amb el Procés de Garbí volem impulsar i articular una CUP per donar respostes, per vèncer“ ha destacat el portaveu Non Casadevall.